Det har sedan inskrivningen på Barnmorskemottagningen har det flera gånger pratats om vikten av att undvika alkhol under graviditeten. Men är inte detta en självklarhet? Tydligen inte om man får tro den svenska undersökning som Aftonbladet hänvisar till, den visar att var tredje gravid kvinna dricker alkohol under graviditeten, och 17 % så mycket att de betraktas som riskgraviditeter. Det går även på i samma artikel på Aftonbladet att läsa om en dansk studie som visar att redan vid två snapsar i veckan ökar risken för missfall med 50 %. Dessa två snapsar motsvarar 2 glas vin.
Men vem tusan får för sig att dricka två snapsar per vecka när man vet att man är gravid? Det borde, i alla fall i mitt tycke, vara en självklarhet att vilja skydda sitt barn mot allt som kan riskera att det blir annat än en frisk och kry individ eller t.o.m. dess överlevnad.
Jag kan ju inte påstå att Aftonbladet är den enda sanna källan till sanning, men jag vill inte tro att de publicerar påhittade studier. Läsningen skrämmer mig och plötsligt förstår jag varför det i alla instanser jag kommer som gravid får frågan om mina alkoholvanor.
Det fanns två saker under mina graviditeter som jag tog på största allvar. Jag slutade röka direkt jag visste att jag var gravid (och höll upp utan problem även under amningen) och jag slutade dricka alkohol HELT! Resten tog jag lite med en nypa salt, det här med vilken fisk, vilka ostar osv ...
SvaraRaderaDu kommer finna din egen trygghet och lita på dig själv och ditt omdöme om du bara låter dig göra det. kram